Αρχείο ημέρας 16 Ιουνίου 2025

Δράσεις Ενεργού Πολίτη / Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας

ΔΡΑΣΗ 1η

«Κάπνισμα σωστή ή λάθος επιλογή ;»Τίτλος Δράσης: «Κάπνισμα σωστή ή λάθος επιλογή ;»
Επίπεδο: Λύκειο
Θεματικό Πεδίο: Ο ενεργός πολίτης — Υγεία και ποιότητα ζωής
Ζήτημα/Θέμα ενεργού πολιτειότητας (3) Καλή Υγεία και Ευημερία
Προαγωγή της ατομικής και δημόσιας υγείας — Ανάληψη ευθύνης για το κοινωνικό σύνολο
Μάθημα που εντάσσεται: Πολιτική Παιδεία Α΄Λυκείου
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα : Οι μαθητές/τριες
– αποκτούν επίγνωση των συνεπειών του καπνίσματος για τον άνθρωπο και την κοινωνία,
– ενισχύουν την ενσυναίσθηση και την υπευθυνότητα,
– εκφράζουν συναισθήματα και σκέψεις
– αναλαμβάνουν δράση ως ενεργοί πολίτες
Καθηγήτρια : Αγγελάκη Θεοδώρα ΠΕ80
Πεδίο Υλοποίησης: Χώρος 8ο ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης
 
1. Καθορισμός Στόχων και Σκοπού του Προγράμματος (1 διδακτική ώρα)
Σύντομη Περιγραφή:
Η δράση στοχεύει στην καλλιέργεια υπεύθυνης στάσης απέναντι στο φαινόμενο του
καπνίσματος. Οι μαθητές/τριες διερευνούν τις επιπτώσεις του στην υγεία και το
περιβάλλον, μελετούν τη νομοθεσία για το κάπνισμα σε δημόσιους χώρους και
καταγράφουν σχετικές συμπεριφορές στον σχολικό και τοπικό χώρο. Με βιωματικές
δραστηριότητες προτείνουν λύσεις και συμμετέχουν σε καμπάνια ευαισθητοποίησης.
2. Δράσεις και Ενέργειες για Περιορισμό του καπνίσματος: ( 5 διδακτικές ώρες)
Α. Εκστρατεία ευαισθητοποίησης:
Οι μαθητές θα μάθουν πώς το κάπνισμα επηρεάζει την υγεία τους.
Διοργανώσαμε δράση για να παρουσιάσουμε στην τοπική και σχολική κοινότητα με ομιλήτρια που
εμπνέει το κοινό σε θέματα υγείας και ευεξίας, την κ. Μπουλουκάκη Ιζόλδη επίκουρη καθηγήτρια
Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Δημόσιας Υγείας της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Μας παρουσίασε το πρόγραμμα FreshAir4Life που στοχεύει στην επαγρύπνηση και ευαισθητοποίηση
γονέων, κηδεμόνων, μαθητών και προσωπικού των σχολείων αναφορικά µε το κάπνισµα.
Β. Διερεύνηση :
Προβολή σύντομου βίντεο για το κάπνισμα και οι μαθητές γράφουν:
«Τι νιώθω βλέποντάς το; Τι σκέφτομαι; Τι θα ήθελα να αλλάξει;» και συζήτηση.
Γ. Προετοιμασία/Σχεδιασμός – Χωρισμός ομάδων
– Καταγραφή ερωτημάτων
– Ετοιμασία ερωτηματολογίων και υλικού
– Οργάνωση βημάτων
3. Υλοποίηση (2 διδακτικές ώρες)
– Συνεντεύξεις / παρατηρήσεις
– Ανάλυση δεδομένων
– Δημιουργία αφισών, ψηφιακών παρουσιάσεων
4. Συνεργασία με την Μαθητική Κοινότητα (1 διδακτική ώρα)
Οι μαθητές/τριες θα συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης της ευρύτερης

ΕΔΩ μπορειτε να δείτε σχετικές διαφάνειες .

ΔΡΑΣΗ 2η

Τίτλος Δράσης: Ανακυκλώνουμε, δίνουμε ανάσα στον πλανήτη

Επίπεδο: Λύκειο

Θεματικό Πεδίο:  Δράση για το κλίμα (13)

Μάθημα που εντάσσεται: Φυσική Αγωγή Γ Λυκείου

Καθηγητές ΠΕ11: Καλογεράκης Μιχαήλ & Νάνος Αθανάσιος

Πεδίο Υλοποίησης:  χώρος 8ο ΓΕΛ Ηρακλείου Κρήτης

Η κλιματική αλλαγή αποτελεί μια από τις πιο σημαντικές προκλήσεις της εποχής μας και οι νέοι καλούνται να συμμετάσχουν ενεργά στην αντιμετώπισή της. Ένα από τα μέτρα που μπορούν να ληφθούν σε σχολικό επίπεδο για να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα, είναι ο περιορισμός της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και νερού. Το σχολείο αποτελεί ιδανικό περιβάλλον για να ενισχυθεί η περιβαλλοντική συνείδηση των μαθητών και να αναληφθούν δράσεις που θα βοηθήσουν στην προστασία του πλανήτη.

1. Καθορισμός Στόχων και Σκοπού του Προγράμματος (2 διδακτικές ώρες)

Το πρόγραμμα στοχεύει στη μείωση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας και νερού, ενσωματώνοντας τις έννοιες της αειφορίας και της υπεύθυνης κατανάλωσης στην καθημερινότητα των μαθητών. Επιπλέον, προάγεται η ενεργή συμμετοχή των μαθητών σε δράσεις που προάγουν τη βιωσιμότητα, ενώ παράλληλα ενισχύεται η συνεργασία μεταξύ μαθητών, δασκάλων και της τοπικής κοινότητας.

2. Δράσεις και Ενέργειες για Περιορισμό Ηλεκτρικής Ενέργειας και για περιορισμό Υδάτινων Πόρων ( 5 διδακτικές ώρες)

Α. Εκστρατεία ευαισθητοποίησης: Οι μαθητές θα συμμετέχουν σε μια καμπάνια ενημέρωσης για την ανάγκη περιορισμού της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Θα δημιουργηθούν αφίσες και ενημερωτικά φυλλάδια, ενώ θα διοργανωθούν ομιλίες και παρουσιάσεις για τη σημασία της εξοικονόμησης ενέργειας. Οι μαθητές θα μάθουν πώς η χρήση των ηλεκτρικών συσκευών επηρεάζει το περιβάλλον και πώς μικρές αλλαγές, όπως το να κλείνουν τα φώτα όταν δεν τα χρειάζονται, μπορούν να μειώσουν την κατανάλωση ενέργειας.

Β. Αυτοματοποιημένα Συστήματα Παρακολούθησης: Οι μαθητές, σε συνεργασία με τους καθηγητές, θα υλοποιήσουν ένα σύστημα παρακολούθησης της κατανάλωσης ενέργειας στο σχολείο. Η εφαρμογή συσκευών μέτρησης, όπως οι μετρητές κατανάλωσης, θα επιτρέψει στους μαθητές να παρακολουθούν την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας σε διάφορους χώρους του σχολείου και να εντοπίζουν τυχόν περιοχές όπου μπορεί να γίνει βελτίωση.

Γ. Ρύθμιση Χρήσης Φωτισμού και Συσκευών: Θα υιοθετηθούν πολιτικές για τον περιορισμό της χρήσης φωτισμού και ηλεκτρικών συσκευών, ιδίως σε ώρες μη ανάγκης. Οι μαθητές θα ενθαρρύνονται να χρησιμοποιούν φυσικό φως και να επισημαίνουν τις ώρες κατά τις οποίες τα φώτα ή οι συσκευές παραμένουν αχρησιμοποίητες.

Δ. Ευαισθητοποίηση για την Αξία του Νερού:  Οι μαθητές θα συμμετέχουν σε εκπαιδευτικά εργαστήρια και δράσεις για τη σημασία του νερού και την εξοικονόμησή του. Θα δημιουργηθούν αφίσες και διαφημιστικά υλικά που θα εξηγούν πώς η υπερβολική κατανάλωση νερού επιβαρύνει το περιβάλλον και πώς μπορούμε να το χρησιμοποιούμε πιο υπεύθυνα.

Ε. Εγκατάσταση Συστημάτων Εξοικονόμησης Νερού:  Μέσα από την ενεργή συμμετοχή τους, οι μαθητές θα συνεισφέρουν στην τοποθέτηση συσκευών εξοικονόμησης νερού, όπως οι ρυθμιστές ροής για τις βρύσες και οι ντουζιέρες χαμηλής κατανάλωσης. Θα οργανωθούν επίσης διαγωνισμοί και προκλήσεις για την ανάπτυξη ιδεών που αφορούν την εξοικονόμηση νερού στο σχολικό περιβάλλον.

4. Συνεργασία με την Τοπική Κοινότητα (1 διδακτική ώρα)

Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει συνεργασίες με την τοπική κοινότητα, την αυτοδιοίκηση και οικολογικούς οργανισμούς, για την ανάπτυξη και εφαρμογή πολιτικών που υποστηρίζουν τη βιωσιμότητα. Οι μαθητές θα συμμετέχουν σε εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης της ευρύτερης κοινωνίας, παρουσιάζοντας τα αποτελέσματα των δράσεών τους και ενθαρρύνοντας τους άλλους να υιοθετήσουν παρόμοιες συνήθειες.

5. Αξιολόγηση και Ανάπτυξη / Επικοινωνία – Διάχυση (1 διδακτική ώρα)

Στο τέλος της σχολικής χρονιάς, θα πραγματοποιηθεί αξιολόγηση του προγράμματος μέσω ανατροφοδότησης από τους μαθητές, τους δασκάλους και την κοινότητα. Οι μαθητές θα κληθούν να παρουσιάσουν τις αλλαγές που έχουν παρατηρήσει στην κατανάλωση πόρων και να προτείνουν βελτιώσεις για την επόμενη χρονιά.

Μέσω αυτών των δράσεων, οι μαθητές όχι μόνο θα συνειδητοποιήσουν τη σημασία του περιορισμού των πόρων, αλλά θα αποκτήσουν και πρακτικές δεξιότητες που θα τους βοηθήσουν να είναι πιο υπεύθυνοι πολίτες στον αγώνα για την προστασία του περιβάλλοντος.

Αναστοχασμός (1 διδακτική ώρα)

Οι μαθητές αναστοχάζονται τις δράσεις του προγράμματος και γίνεται εξαγωγή συμπερασμάτων, κριτική των δράσεων και καταγραφή των γνώσεων και συμπερασμάτων που αποκόμισαν οι μαθητές.

ΔΡΑΣΗ 3η

Τίτλος Δράσης: «Νους Υγιής εν σώματι υγιεί».

Επίπεδο: Λύκειο

Θεματικό Πεδίο: Ο ενεργός πολίτης — Υγεία και ποιότητα ζωής

Ζήτημα/Θέμα ενεργού πολιτειότητας: Καλή Υγεία και Ευημερία

Προαγωγή της ατομικής και δημόσιας υγείας

Μάθημα που εντάσσεται: Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ Β΄Λυκείου

Προσδοκώμενα Αποτελέσματα : Ανάδειξη του ιδεώδους «Νους υγιής εν σώματι  υγιεί». Οι μαθητές/τριες μέσω προσωπικής εμπειρίας  και ενεργής  συμμετοχής, να βιώσουν το μήνυμα: Η άθληση είναι τρόπος και χαρίζει ποιότητα ζωής. Ο λαϊκός μαζικός αθλητισμός ενώνει, εμπνέει και διαμορφώνει έναν πιο υγιή τρόπο ζωής συγκεκριμένα:

– διαμορφώνει έναν πιο υγιή, ενεργό και αισιόδοξο τρόπο ζωής για όλους,

– δραστηριοποιεί τους μαθητές σε ανοιχτούς χώρους χωρίς τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών

– τους φέρνει σε επαφή με τον ερασιτεχνικό αθλητισμό και συγκεκριμένα το τρέξιμο.

Καθηγητής : Εμμανουήλ Χουρδάκης  ΠΕ86

Πεδίο Υλοποίησης: Δρόμος πέριξ του Παγκρήτιου Σταδίου.

Ημερομηνία υλοποίησης: 30 Μαρτίου 2025

Α. Σύντομη Περιγραφή: Το σχολείο σε συνεργασία με τη διοργάνωση του RUN GREECE, εξασφάλισε επαρκή αριθμό συμμετοχών για τους μαθητές του σχολείου δίνοντας έτσι τη δυνατότητα σε παιδιά την εμπειρία ενός αγώνα 5Κμ, βαδίσματος ή τρεξίματος.

Β. Προετοιμασία/Σχεδιασμός

– Δημιουργήθηκε αφίσα με την ονομασία της ομάδας μας: «Νους Υγιής εν Σώματι Υγιή»

– Ενημερώθηκαν οι μαθητές για την απαιτούμενη προετοιμασία τους για τον αγώνα καθώς και εμψύχωση ορισμένων μαθητών να ενεργοποιηθούν και να συμμετέχουν.

Γ. Ανταλλαγή εμπειριών, εξαγωγή συμπερασμάτων.  Οι μαθητές/τριες συζητούν τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή στη δράση καθώς και για  μελλοντικές τους δράσεις πάνω στο μαζικό ερασιτεχνικό αθλητισμό.

Συμμετέχοντες μαθητές:

ΣΤΙΒΑΚΤΑΚΗΣΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΤΖΑΝΑΚΗΣΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΤΖΑΝΑΚΗΣΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΜΠΑΚΑΡΕΖΟΣΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΚΡΗΤΣΩΤΑΚΗΣΕΜΜΑΝΟΥΗΛ
ΧΟΧΛΑΚΗΣΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΛΥΔΑΚΗΣΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΑΛΜΠΑΝΤΑΚΗΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΠΕΤΡΑΚΗΣΑΓΓΕΛΟΣ
ΚΡΗΤΣΩΤΑΚΗΣΓΙΩΡΓΟΣ
ΜΑΡΚΑΚΗΣΜΙΝΩΑΣ

BioQuest

Το 8ο ΓΕΛ Ηρακλείου απέσπασε το 2ο ΒΡΑΒΕΙΟ στην Κατηγορία «Επιτραπέζιο Παιχνίδι» (ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ) στον 5ο Διεθνή Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Επιτραπέζιου και Ψηφιακού Παιχνιδιού «Το μάθημα παιχνίδι». Πρόκειται για το θεματικό επιτραπέζιο παιχνίδι παρέας με τίτλο BioQuest που δημιουργήθηκε από μαθητές της Α τάξης, με τη  καθοδήγηση της Βιολόγου καθηγήτριας Χαραλαμπίδου Πηνελόπης, το σχολικό έτος 2024-2025.

Για το σχεδιασμό του επιτραπέζιου παιχνιδιού συνεργάστηκαν οι μαθητές: Κενδριστάκη Μαρίνα, Κοντάρας Γαβριήλ Κωνσταντίνος, Λάλας Θεμιστοκλής, Λάλας Κωνσταντίνος, Λουλάκη Ευαγγελία, Λυράκη Ευαγγελία, Παναγιουλάκης Κωνσταντίνος

Σύνδεσμος τρέιλερ: https://drive.google.com/file/d/1_ROsLk3PAN4xjfix2jiXBho7-3Qw4BOR/view?usp=drive_link

Στο επιτραπέζιο BioQuest οι παίκτες καλούνται να απαντήσουν σε 200+ ερωτήσεις διαβαθμισμένης δυσκολίας βασισμένες στο σχολικό βιβλίο Βιολογίας Α Λυκείου. Το παιχνίδι βασίστηκε στην παιχνιδοκεντρική μάθηση (game-based learning) που προωθεί τη συμμετοχική και ενεργή μάθηση. Για τις ανάγκες του παιχνιδιού δημιουργήθηκαν ερωτήσεις, πολλαπλής επιλογής ή σωστού/λάθους ώστε να εξασφαλίζεται η εμπλοκή όλων των μαθητών και να διατηρείται αμείωτο το ενδιαφέρον όλων των παικτών, ενισχύοντας την εκπαιδευτική αξία του παιχνιδιού.

Οι μαθητές χρησιμοποίησαν εφαρμογές όπως το Canva για τη σχεδίαση ταμπλό / καρτών / εξωφύλλου, Clipchamp για τη δημιουργία του συνοδευτικού βίντεο (τρέιλερ) και 3D printer για να κατασκευάσουν τα πιόνια του παιχνιδιού. Επιπλέον αναζήτησαν πληροφορίες στο διαδίκτυο για να δημιουργήσουν έξυπνες ερωτήσεις για το Κυκλοφορικό και το Νευρικό Σύστημα με βάση το Αναλυτικό Πρόγραμμα της Βιολογίας Α Λυκείου.